شناسنامه طرح

خلاصه طرح

عنوان:

بررسی تاثیر تمرین های مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار بر درک زبان آموزان از سخنرانی های علمی انگلیسی

استفاده از روش یادگیری داده­ محور در کلاس­ های انگلیسی سخت، زمان­بر و با چالش­‌های فراوان همراه است. از سوی دیگر، نتایج تحقیقات به اثربخشی این روش در بهبود یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم/ خارجی اشاره می­‌کند. هدف از انجام مطالعه حاضر، از بین بردن محدودیت‌های این روش با یک رویکرد جدید است. این طرح به بررسی تاثیر تمرین­‌های مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار بر درک زبان آموزان از سخنرانی­‌های علمی انگلیسی می­‌پردازد. با استفاده از یک مدل quasi-experimental validating quantitative data triangulation model ، تعداد 124 زبان‌آموز با سطح متوسط انگلیسی پیش‌آزمون شده، به‌طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در معرض یک دوره آموزشی 12 جلسه­ای (45 دقیقه‌ای) با استفاده از تمرین­‌های مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل در معرض یک دوره آموزشی 12 جلسه­ای (45 دقیقه‌ای) با استفاده از بک نوع تمرین قدیمی قرار گرفت. سپس میزان درک زبان­آموزان هر دو گروه از سخنرانی‌های علمی انگلیسی بلافاصله پس از پایان دوره آموزشی و با تاخیر یک ماهه با استفاده از دو آزمون درک سخنرانی علمی انگلیسی سنجیده شد. با توجه به پاندمی ویروس کرونا، این مطالعه از راه دور انجام شد. همچنین به منظور اعتبارسنجی مدل استفاده شده، پس از دوره­‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با زبان­‌آموزان گروه آزمایش انجام شد تا نقاط ضعف و قوت روش پیشنهادی مشخص شود. نتایج نشان داد استفاده از تمرین‌­های مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار منجر به بهبود موقت و پایدار درک زبان‌­آموزان از سخنرانی­‌های علمی انگلیسی می­‌شود. این بهبود با افزایش میزان توجه، آگاهی فرازبانی، یادگیری اکتشافی و عاملیت زبان‌آموز همراه است. از نتایج این مطالعه می­‌توان به صورت نظری برای توسعه یک نظریه مرتبط با روش پیشنهادی و به صورت کاربردی برای آموزش انگلیسی از راه دور برای زبان‌­آموزان، مدرسان و طراحان محتوای آموزشی استفاده کرد.

جهت دریافت گزارش کامل طرح پژوهشی  به دفتر پژوهش و فناوری مراجعه شود.

شماره طرح:

NO.0010011714

مجری:

دکتر جواد زارع

دانشکده/ گروه:

علوم انسانی - زبان و ادبیات انگلیسی

دستاورد:

مقاله:

A Data-driven Learning Focus on Form Approach to Academic English Lecture Comprehension

عنوان نشریه: Applied Linguistics

مشخصات نشریه:

Print ISSN: 0142-6001 Online ISSN: 1477-450X

Oxford University Press

JCR – Q1

Impact factor: 5.741